افتادگی ابرو و راههای درمان آن

عملکرد اصلی ابرو جلوگیری از ورود عرق یا سایر رطوبت‌ها مانند بارش باران به درون چشم است. ساختار جلو آمده‌ی استخوان زیر ابرو نیز سایه‌بانی برای چشم ایجاد می‌کند و چشم را از نور خورشید محافظت می‌کند. افتادگی ابرو به شکل نامناسب ابرو گفته می‌شود که در آن، ابرو از جایگاه اصلی خود جابجا شده و در محلی پایین‌تر از محل طبیعی خود جای بگیرد.

افتادگی ابرو گاهی ممکن است به حدی باشد که در دید جانبی افراد اختلال ایجاد کند. همچنین افتادگی ابرو می‌تواند با تاثیر بر ظاهر فرد، اعتماد به نفس آنها را نیز کاهش دهد.

فاصله‌ی بین ابرو و چشم تأثیر بسیاری در زیبایی صورت و افزایش جلوه‌ آن دارد و در مواقعی که این فاصله کم می‌شود، با لیفت ابرو برای مثال لیفت ابرو با نخ می‌توان زیبایی را به چهره برگرداند.

به دلیل کوتاه بودن این فاصله حتی زمانی که ابرو اندکی به سمت پایین و چشم متمایل می‌شود، تغییری چشمگیری در ظاهر افراد ایجاد می‌گردد. همین موضوع باعث شده تا عمل افتادگی پلک با عمل افتادگی ابرو درست تشخیص داده نشود.

افتادگی ابرو که بر اثر افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست ایجاد می‌شود، با شیوه‌های مختلفی قابل اصلاح است. تعدد ماهیچه در قسمت پیشانی منجر به کشیدگی پوست در جهت‌های افقی و عمودی گشته که این مورد نیز باعث کشیدگی بیشتر پوست پیشانی و دفرمه شدن آن می‌گردد.

علاوه بر کاهش خاصیت ارتجاعی پوست، ضعف ماهیچه‌هایی که پلک‌ها و ابروها را در موقعیت مناسب خود نگه می‌دارند نیز می‌تواند یکی از دلایل افتادگی ابروها و کاهش فاصله‌ی آن با چشم و نهایتا نیاز به بالا کشیدن ابرو شود. تومور چشم، اختلال عصبی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، جراحی آب مروارید و یا لیزیک از دیگر دلایل افتادگی پلک‌ها هستند. این مسئله علاوه بر اینکه زیبایی صورت و شادابی آن را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد در مواردی باعث محدود شدن جزئی تا کامل میدان دید می‌گردد.

اگر افتادگی در ابرو و پلک موجب ایجاد محدودیت در بینایی گردد، می‌تواند هنگام رانندگی‌، مطالعه و یا حتی بالا رفتن از پله‌ها مشکلاتی را ایجاد کند که بهتر است در صورت بروز چنین عوارضی، برای لیفت ابرو به پزشک مراجعه کرد.

بالا کشیدن ابرو انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط فرد متقاضی و توصیه‌ی پزشک، مناسب‌ترین این روش‌ها انتخاب می‌شوند.

علت افتادگی ابرو

دلایل مختلفی برای افتادگی ابرو وجود دارد که هر کسی با توجه به سبک زندگی و شرایطی که به وجود می آید، ممکن است باعث افتادگی ابروها شود. از عوامل ایجاد افتادگی ابرو می توان موارد زیر را نام برد

۱افزایش سن

با افزایش سن میزان کلاژن و سلول های چربی زیر پوست کاهش پیدا می‌کند و این عامل باعث می شود، ابرو ها دچار افتادگی شود و این عارضه موجب بروز علائم پیری در فرد می شود.

۲ژنتیک

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر افتادگی ابروها، ژنتیک می باشد که این عامل بسیار تاثیر گذار می باشد و افراد ممکن است در سنین پایین نیز با این عارضه مواجه شوند.

۳ضعف ماهیچه و شل شدن عضله در ناحیه اطراف ابرو

بین ابرو و پلک ماهیچه ای وجود دارد، که باعث بالا نگه داشتن ابرو می‌شود و چنانچه این ماهیچه دچار ضعف شود، باعث افتادگی ابرو می شود که بیشتر افراد به این دلیل، دچار افتادگی ابرو می شوند.

۴بعضی عادت های اشتباه

گاهی افراد برای زیبایی صورت و فرم دهی به آن از ماساژ استفاده می‌کنند، اما در صورتی که این ماساژ ها و عادت ها اشتباه باشد، باعث بروز عوارضی بر روی چهره می شود. به عنوان مثال مالیدن چشم ها باعث ایجاد افتادگی ابروها می شود.

۵استفاده از لنزهای چشمی به مدت طولانی

استفاده از لنزهای سخت برای چشم ها به مدت طولانی باعث ایجاد عوارضی می شود که یکی از این عوارض افتادگی ابرو می باشد.

۶وجود بعضی از بیماریها در فرد

بعضی از بیماریها مانند مشکلات عصبی، دیابت، تومور، مشکلات خود ایمنی، باعث ایجاد افتادگی ابرو می شود.

۷انجام روش های درمانی به صورت غیر حرفه ای

گاهی افراد برای زیبایی چهره از روش های زیبایی مانند تزریق بوتاکس، تزریق ژل استفاده می کنند و در صورتی که این تزریقات به خوبی انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد آسیب به سلولهای عصبی و عضله های اطراف آن ناحیه شود، که ممکن است به صورت افتادگی ابرو نشان داده شود.

۸عدم تغذیه صحیح

گاهی نداشتن تغذیه صحیحی که شامل انواع ویتامین ها و مواد مغذی باشد، باعث می شود علائم پیری زودتر از موعد بر روی چهره مشاهده شود، یکی از علائم پیری، افتادگی ابرو می باشد.

۹قرار گرفتن در معرض نور خورشید

افرادی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرند بیشتر آسیب پذیر می باشد و این علائم زودتر بر روی چهره آنها ظاهر می شود.

۱۰استعمال دخانیات

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی افتادگی ابرو، استعمال دخانیات می باشد. زیرا این مواد باعث از بین رفتن چربی های زیر پوستی و میزان کلاژن پوست می شود و انعطاف پذیری پوست کاهش پیدا کرده و موجب بروز علائم پیری می شود. همچنین زمان سیگار کشیدن به دلیل انقباضاتی که در صورت به وجود می آید، امکان ایجاد بروز این علائم را افزایش می دهد.

درمان افتادگی ابرو با جراحی

درمان های افتادگی ابرو با جراحی، روشی سریع است که متقاضیان و افراد نیازمند به این عمل را به مطلوب خود می‌رساند. در مواردی که این مشکل به میزانی رسیده است که ظاهری عبوس و خسته را به چهره می‌دهد، در محدوده‌ی پلک فوقانی پف زیادی ایجاد شده و یا به قدری وخیم است که در دید محدودیت ایجاد کرده، لیفت ابرو با جراحی گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد.

در این روش، با جوانسازی پوست بالای ابرو، چهره، ظاهری باطراوت‌تر و جوانتر را به دست می‌آورد.

در این روش که علاوه بر افزایش فاصله‌ی بین چشم و ابرو و کم کردن پف پلک، چروک‌های اضافی پوست در اطراف و بالای چشم از بین می‌روند، نتایج رضایت بخشی به دست می‌آید.

بالا کشیدن ابرو با استفاده از روش جراحی می‌تواند افتادگی شدید پلک و محدودیت به‌وجودآمده در دید را برطرف نماید، برآمدگی‌های ایجاد شده را از بین ببرد و برای قسمت بالایی صورت، ظاهری جذاب را ایجاد نماید.

برای اغلب بزرگسالان و میانسالان، درمان افتادگی معمولاً به معنای عمل جراحی است. در این روش جراح برای با بالا کشیدن ابرو، برش‌هایی را ایجاد و پوست اضافی را از بین می‌برد. جراحان زیبایی از تکنیک‌های مختلفی برای جراحی لیفت ابرو استفاده می‌کنند.

بهترین گزینه برای هر بیمار، به خواسته‌ها و انتظارات بیمار از نتایج عمل، آناتومی منحصر به فرد صورت بیمار و میزان اصلاحات لازم برای دستیابی به نتایج مطلوب بستگی دارد.

جراحی یک روش مرسوم و پر طرفدار است؛ زیرا نتایج تضمین‌شده‌ای را ارائه می‌دهد. نتایج به دست آمده از این شیوه‌ی بالا بردن ابرو در مقایسه با روش‌های دیگر مانند تزریق بوتاکس یا نخ که نیاز به تمدید و تکرار دارند، ماندگار می‌باشند.

بیشتر بیماران از بهبود قابل توجهی که پس از عمل لیفت ابرو به دست می‌آید، راضی هستند. جراحی معمولاً بهترین روش درمانی برای افتادگی پلک ها است. در ادامه، انواع عمل جراحی را به منظور بالا بکشیدن ابرو معرفی می‌کنیم:

روش آندوسکوپی

به صورت فزاینده‌ای جراحان از روش لیفت اندوسکوپیک ابرو که بسیار کمتر از تکنیک‌های دیگر تهاجمی بوده، اما همان نتایج مطلوب را دربر دارد، استفاده می‌کنند. در این روش، جراح با ایجاد یکسری برش کوچک درست پشت خط رویش مو، ماهیچه‌ها را جابجا می‌کند و چربی و بافت اضافی را برمی‌دارد.

روش مستقیم

در این روش بالابردن ابرو، جراح با ایجاد شکاف در پیشانی و بالای ابروها اقدام به برداشتن پوست اضافه و در نهایت بالا کشیدن ابرو می‌نماید. فاصله‌ی بین شکاف پایینی و بالایی بستگی به شدت چروک‌های ایجادشده در پیشانی و خواست بیمار دارد. در این روش امکان رؤیت اسکار ناشی از برش فوقانی وجود دارد.

 درمان افتادگی ابرو با تزریق بوتاکس

در روش بوتاکس ابرو از درمانی همزمان با از بین بردن چین و چروک و خطوط عمودی و افقی ایجادشده در پیشانی می‌تواند به بهبود افتادگی خفیف ابرو نیز کمک کند. این شیوه بالا کشیدن ابرو برای افرادی که دارای افتادگی شدید ابرو و پف بالای چشم هستند، مناسب نمی‌باشد و تغییر چشمگیری ایجاد نمی‌کند.

لیفت ابرو با نخ

استفاده از این روش برای درمان  نیز برای بهبود افتادگی خفیف ابرو و دادن جلوه‌ای بهتر به ظاهر صورت توصیه می‌گردد. در این شیوه، از نخ قابل جذب برای کشیدن پیشانی به سمت بالا استفاده می‌گردد.

لیفت ابرو با استفاده از هایفوتراپی

یکی از روش هایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، هایفوتراپی دور چشم می باشد که در این روش با استفاده از امواج التراسوند که با دامنه و فرکانس مشخصی به لایه های زیرین پوست تابانده می شود، باعث افزایش انعطاف پذیری و الاستین پوست شده و همچنین موجب بالا کشیدن ابروها می‌شود و تاثیر بسزایی در از بین بردن افتادگی ابرو دارد.

لیفت ابرو به روش اولتراپی

یکی از روش هایی که برای سفت کردن پوست مورد استفاده قرار می گیرد اولتراپی می باشد که با ایجاد حرارت در لایه های عمیق پوست، موجب افزایش کلاژن سازی شده و افزایش کلاژن در ناحیه مورد نظر، باعث سفت شدن پوست و رفع چین و چروک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی