اکسپوژر دندان نهفته

نهفتگی دندان یکی از مشکلات متداول دندانی است که ممکن است برای فرد احساس ناخوشایند و ناراحت کننده‌ای ایجاد کند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک دندان به طور عادی کامل از لثه خارج نشود و در نتیجه در جایگاه صحیح خود قرار نگیرد. نهفتگی دندان بیشتر برای دندان عقل و دندان نیش اتفاق می افتد. اما نهفته بودن این دندان ها می تواند مشکلات متعددی ایجاد نماید که اکسپوز دندان نهفته یا همان نمایان کردن که به معنای بیرون کشیدن دندان از داخل لثه و قرارگیری آن در جایگاه درستش است، ضرورت می یابد.

اکسپوژر دندان روشی برای نمایاندن دندانی است که در زیر بافت لثه قرار گرفته و آن را برای تراز مجدد توسط متخصص ارتودنسی آماده می کند. ارتودنتیست ابتدا بریس ها را روی دندان ها قرار می دهد. در یک روش ساده دندانپزشکی ترمیمی که در مطب دکتر شهاب الدین عزیزی انجام میشود، لثه بالای دندان نهفته بلند می شود تا دندان پنهان زیر آن نمایان شود. هنگامی که دندان در معرض دید قرار گرفت، دکتر یک براکت را به دندان در معرض دید می چسباند. براکت یک زنجیر طلایی کوچک به آن متصل خواهد شد. این زنجیر به طور موقت به سیم ارتودنسی متصل می شود. اگر هیچ بریس روی دندان وجود نداشته باشد، زنجیره به طور موقت به دندان متصل می شود. سپس بافت لثه یا بخیه می شود تا دندان نهفته در معرض دید باقی بماند یا ممکن است بافت لثه برای پوشاندن مجدد دندان بخیه شود.

جراحی دندان نیش نهفته چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی نهفتگی دندان نیش یک عمل ساده است که با بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی صورت می‌گیرد. برای انجام این جراحی، دندانپزشک ابتدا با معاینه و گرفتن عکس رادیوگرافی وضعیت و موقعیت دقیق دندان را بررسی کرده، سپس دست به کار می‌شود.

در این عمل، دندانپزشک یا جراح فک و دندان بخشی از بافت لثه را برمی‌دارد تا دندان نیش راهی به بیرون پیدا کند. اگر علت نهفته ماندن دندان نیش، نیفتادن دندان شیری باشد، با کشیدن دندان شیری فضای مناسب برای بیرون آمدن دندان کانین فراهم می‌شود.

انواع عمل جراحی نهفتگی دندان نیش

انواع جراحی دندان نیش نهفته عبارتند از:

 

۱–    بیرون آوردن و کشیدن کامل دندان

در موارد نادر، که دندان نیش به نحوی در لثه گیر کرده است که دندان‌های مجاور در معرض آسیب بوده یا مسیر رویش آن‌ها مسدود شده باشد، کشیدن دندان نیش مطرح می‌شود. به عبارت دیگر اگر راهی برای هدایت دندان کانین به سمت موقعیت مناسب وجود نداشته باشد این دندان باید کشیده شود.

نحوه کشیدن دندان نیش نهفته

کشیدن دندان نیش یک جراحی ساده است که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی صورت می‌گیرد. در این جراحی لثه شکافته شده و پس از خارج کردن کامل دندان لثه بخیه می‌شود. پس از بهبود محل جراحی، جای خالی دندان نیش غایب را می‌توان با ایمپلنت یا بریج پر کرد.

دلایل کشیدن دندان نیش نهان

دلایلی که باعث می‌شود دندانپزشک کشیدن دندان نیش نهفته را بهترین روش درمان بداند شامل این موارد است:

  • آنکیلوز (حرکت نکردن دندان به دلیل همجوشی با استخوان فک)
  • نهفتگی بسیار شدید
  • امکان تحلیل دندان
  • در خطر بودن دندان‌های مجاور
  • وجود کیست و تومور

 

۲–    جراحی اکسپوژر و براکتینگ

این روش رایج‌ترین درمان برای نهفتگی دندان نیش است که شامل یک جراحی ساده و ارتودنسی دندان نیش می‌شود. در صورتی این روش به کار می‌رود که دندان نهفته وضعیت مناسبی در فک داشته باشد و بتوان به کمک ارتودنسی آن را در جای صحیح در قوس فک جای داد. همچنین باید بیمار آمادگی استفاده از دستگاه ارتودنسی حداقل به مدت دو سال را داشته باشد.

نحوه انجام جراحی اکسپوژر و براکتینگ

دندانپزشک این عمل جراحی را به منظور نمایان کردن دندان و هدایت آن به موقعیت دلخواه انجام می‌دهد. جراح، یک برش کوچک در محل نهان شدگی دندان ایجاد کرده و بخشی از لثه و استخوان زیر دندان را بر می‌دارد تا تاج دندان ظاهر شود. سپس زخم را بخیه و پانسمان می‌کند. بیمار باید پس از دو تا سه هفته برای کشیدن بخیه‌ها مراجعه کرده و پس از بهبود محل جراحی درمان ارتودنسی آغاز می‌شود.

اکسپوژر دندان نهفته

نشانه‌های نهفته بودن یک دندان

علائم دندان نهفته ممکن است شامل درد، ورم، قرمزی و حساسیت لثه‌های اطراف باشد. در برخی موارد نیز ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد و فقط در بررسی های معمولی دندان پزشک این مسئله مشخص شود.

اگر نهفتگی دندان بدون درمان باقی بماند، می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود، مانند عفونت، بیماری لثه، آسیب به دندان‌های اطراف و نامنظم شدن دندان‌های همسایه. بنابراین، در صورت شک به وجود این نهفتگی، مراجعه به دندانپزشکی ضروری است.

دلایل نهفتگی دندان

نهفتگی دندان یکی از مسائل متداولی است که ممکن است در دهان افراد رخ دهد و برای آن ها ناراحتی و مشکل ایجاد کند. در ادامه به بررسی دلایل اصلی نهفتگی دندان می‌پردازیم:

  1. جای گیری ناصحیح دندان‌ها در دوران کودکی: یکی از دلایل اصلی نهفتگی دندان، جایگیری ناصحیح دندان‌های ریشه‌دار در دوران کودکی است. اگر در دوران رشد و تکامل دندان‌های کودکی، جاگیری به درستی انجام نشود، ممکن است دندان‌ها نهفته شوند و به طور کامل از لثه خارج نشوند.
  2. فضای کم بین دندان‌ها: در برخی موارد، اندازه کوچک یا فضای کم بین دندان‌ها می‌تواند باعث نهفتگی دندان شود. این مشکل ممکن است در دوران رشد دندان‌ها یا در مواردی که تعداد دندان‌ها بیش از حد معمول است، رخ دهد.
  3. تغییرات فک: تغییرات در ساختار فک می‌تواند یکی از عوامل موثر در نهفتگی دندان باشد. این تغییرات ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله فشارهای نامتناسب در دوران رشد، صورت گیرد.
  4. بیماری‌های لثه: برخی بیماری‌های لثه می‌توانند باعث نهفتگی دندان شوند. این بیماری‌ها ممکن است باعث تضعیف بافت‌های اطراف دندان شوند و در نهایت منجر به نهفتگی دندان‌ها گردند.
  5. نداشتن دندان‌های شیری سالم: عدم سلامت دندان‌های شیری نیز می‌تواند یکی از علل نهفتگی دندان‌ها باشد. اگر از دندان‌های شیری به درستی مراقبت نشوند، ممکن است دندان‌های دائمی به درستی از جا بیرون نیایند و نهفتگی رخ دهد.

به طور کلی، برای پیشگیری از نهفتگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و دریافت مشاوره‌های لازم از اهمیت بالایی برخوردار است.

فواید و مزایای اکسپوژر براکتینگ

۱- شاخص موفقیت بالا: اکسپوژر براکتینگ (اکسپوز دندان نهفته) یک روش درمانی بسیار موفق برای دندان‌های نهفته است. براکت ها به بازگرداندن دندان به محل مناسب خود کمک می کنند و سیم ها نیز در این حین، نیروی لازم برای حرکت دندان به جایگاه صحیح را فراهم می آورند.

۲- بهبود سلامت دندان: اکسپوز دندان پنهان در لثه، به بهبود قرینه دندان‌ها و آسان‌تر شدن فرآیند پاکسازی و در نهایت بهبود سلامت کلی دندان‌ها را به دنبال خواهد داشت.

۳- زیبایی درمان شده: این روش می‌تواند نیز به بهبود ظاهر لبخند شما کمک کند. شما می توانید لبخند جذاب به دست آورید.

۴- میزان درد کم: با وجود این‌که در این فرآیند درمانی درد را تجربه خواهید کرد، اما این روش در مقایسه با گزینه های جراحی دیگر برای دندان‌های نهفته، عموماً کم دردتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی