جراحی دندان عقل روی عصب

کشیدن دندان عقل با وجود آنکه کار ساده‌ای است اما جراحی دندان عقل روی عصب با خطراتی همراه است.

دندان‌های عقل در اکثریت مواقع به صورت نهفته یا نیمه‌نهفته در داخل استخوان فک باقی می‌مانند و به دلیل کمبود فضا و شکل اناتومیک فک، جای قرارگیری آن‌ها متفاوت است.

دسته ای از دندان‌های عقل به دلیل محل قرارگیری و شکل رویش یا شکل انحنای ریشه آن‌ها، نزدیک به عصب فک تحتانی، یا کاملا روی عصب فک هستند. این دندان‌ها اصطلاحا دندان عقل درگیر با عصب فک هستند.

در صورتی که ریشه‌ی دندان عقل نزدیک به عصب و یا در تماس با آن باشد؛ اگر با دقت خارج نشود، ممکن است عصب ناحیه ای دچار آسیب شود. درنتیجه باعث بی حسی یا سوزن سوزن در زبان، لب پایین، پوست بالای چانه یا ترکیبی از این موارد شوید.

دندان های عقل رشد کرده روی عصب، موجب گیر کردن مواد غذایی بین دیگر دندان ها می شوند. پروسه تمیز کردن این دندان ها تا حدودی دشوارتر است. اگر دندان های عقل نهفته دچار مشکل شوند امکان دارد علائم زیادی را تجربه کنید. درد، ورم، بوی بد دهان، مزه ناخوش دهان، قرمزی و خونریزی لثه، سخت باز شدن دهان و … به عنوان علائم رشد دندان نهفته شناخته می شوند.

علائم دندان عقل روی عصب چیست؟

دندان‌های عقل نهفته درگیر با عصب فک تحتانی، مانند همه دندان‌های نهفته باقی‌مانده در فک، به مرور زمان دچار التهاب، ضایعه، کیست، یا توده می‌شوند. اصولا هر دندان نهفته در استخوان فک یا قابل نگهداری است و باید توسط ارتودنسی به قوس اصلی فکی در بیایند و یا قابل نگهداری نیستند که در این صورت حتما می‌بایست خارج شوند.

گاهی دندان‌های عقل درگیر با عصب هیچ علامت یا نشانه نگران‌کننده‌ای برای بیمار ندارد و بیمار ادعا می‌کند که هیچ مشکل یا دردی تاکنون با وجود این دندان نداشته است. ولی باید بدانید که وجود این دندان‌ها گاهی در بدو رویش علامت می‌دهد و دچار درد و آبسه می‌شود و گاهی هم در دراز مدت زندگی بیمار را به مخاطره می‌اندازد. تیم تخصصی جراحی فک و صورت دکتر شهاب الدین عزیزی توصیه می‌کند که قبل از بروز علائمی مانند درد، ضایعه، تورم، آبسه، التهاب، توده و … با بهترین جراح فک و صورت در تهران در خصوص جراحی خارج کردن دندان عقل درگیر با عصب خود مشاوره انجام دهید.

راه های جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

در صورتی که دندان درد خاصی ایجاد نکرده یا عفونت مکرر ایجاد نشده باشد، دندانپزشک می تواند دندان را تحت نظر و کنترل داشته باشد. برداشتن کامل دندان، از جمله ریشه دندان عقل، یکی از راه های درمان دندان عقل می باشد.

اگر به نظر برسد که ریشه های دندان عقل پایینی شما به اعصاب عصبی حسی مجاور نزدیک هستند، به جای برداشتن کامل دندان ، عمل کورونکتومی به شما پیشنهاد می شود که خطر بی حسی دائمی لب، چانه ، گونه، لثه و زبان یا سوزن سوزن شدن دائمی زبان بعد از برداشتن دندان عقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. فقط در شرایط خاصی وجود دارد که این روش درمان توصیه می شود.

دندان عقل روی عصب

عوارض جراحی دندان عقل نهفته روی عصب چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، کشیدن دندان عقل با برخی از خطرات و عوارض بالقوه همراه است، از جمله:

• ایجاد حفره خشک

ایجاد حفره خشک

این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون ناشی از عمل جراحی زودتر از موعد از حفره دندان جدا و استخوان نمایان شود. با  نوشیدن از طریق نی پس از کشیدن دندان عقل، خطر خشکی حفره‌ها را کاهش دهید.

عفونت پس از جراحی

گاهی‌اوقات، باکتری‌ها و مواد غذایی باقی‌مانده در حفره دندان گیر می‌کنند و منجر به عفونت می‌شوند. در این مواقع، دندان‌پزشکان برای درمان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

آسیب به دندان‌های مجاور در برخی موارد اعصاب، استخوان فک، سینوس‌ها یا سایر دندان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تکنیک‌های پیشرفته جراحی دندان عقل نهفته خطر این آسیب‌ها را کاهش می‌دهند؛ بااین‌حال، وقوع عفونت همچنان ممکن است. شاید برای رفع این نوع آسیب، اقدامات جراحی اضافی لازم باشد.

آیا لازم است که جراحی دندان عقل روی عصب انجام شود؟

اینکه باید جراحی دندان عقل روی عصب انجام شود یا خیر و تعیین ریسک عارضه کاملا وابسته به نتایج معاینه و عکس رادیوگرافی بیمار دارد. برای این منظور از روش‎‌‌های  تکمیلی مثل CBCT معمولا استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند به تشخیص ریسک ناشی از جراحی دندان عقل خیلی کمک کند.

اگر جراحی دندان عقل با ریسک بالایی همراه باشد، جراحی انجام نمی‌شود یا برای این منظور از روش‌های  تخصصی دیگری استفاده می‌کنند. در مواردی که دندان عقل نهفته است، گزینه‌‌‌های مختلفی برای حل مشکل بیمار وجود ندارد و واجب است که دندان کشیده شود. زیرا خارج ننمودن این دندان‌ها از دهان موجب تورم، درد شدید و سایر مشکلات برای بیمار خواهد شد.

نقش متخصص جراحی فک و صورت در کشیدن دندان عقل

با توجه به حساسیت این جراحی و آسیب های احتمالی موجود انتخاب متخصص جراحی فک و صورت مناسب جهت جراحی دندان عقل بسیار حائز اهمیت است. چرا که متخصص جراحی فک و صورت علاوه بر گذراندن دندان پزشکی عمومی، به صورت تخصصی به انجام امور سخت و پیچیده ی جراحی فک و صورت پرداخته و به آناتومی فک و دندان ها و دندان هایی با شرایط ویژه و ساختارهای آناتومیک در حفره دهان به خوبی آشنایی دارند. در نتیجه طی جراحی به بافت دهان آسیبی وارد نمی‌شود.

یک دندانپزشک خبره یا جراح فک و صورت ماهر در تهران می تواند جراحی دندان عقل را در یک جراحی سرپایی تحت درمان قرار دهد و از طرفی روند جراحی و کشیدن دندان عقل با بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار درد و ناراحتی را اصلا احساس نمی کند، طوری که هنگام جراحی بیمار فکر میکند اصلا درمان شروع نشده است.

دکترشهاب الدین عزیزی متخصص جراحی فک و دهان ، با تجربه بسیار در زمینه جراحی دندان عقل نهفته و جراحی دندان عقل درگیر با عصب دارای دو شعبه مطب در شرق و غرب تهران بهترین دکتر جراح دندان عقل در تهران می باشد که شما از طریق لینک رزرو نوبت میتوانید نوبت خود را رزرو کنید و از مشاوره رایگان با دکتر شهاب الدین عزیزی بهره مند شوید.

دوره بهبودی جراحی دندان های عقل نهفته روی عصب چقدر است ؟

دوره بهبودی کشیدن دندان عقل نهفته روی عصب، چندان طولانی نیست. بسیاری از افراد چند روز بعد از انجام دادن جراحی می ‌توانند فعالیت‌ های عادی خود را انجام دهند. به طور معمول بهبودی کامل دهان حدود سه هفته زمان می برد. در هفته اول بعد از جراحی به طور معمول نمی ‌توانید دهان خود را بیش از اندازه باز نگه دارید که این وضعیت طبیعی می باشد. توصیه می ‌کنیم که در این دوران غذاهایی که نرم هستند را استفاده نمایید. ورم، درد و خونریزی از جمله مواردی هستند که بعد از کشیدن دندان آنها را تجربه می کنید. در موارد نادر امکان دارد محل جراحی تا حدودی خشک شود که این مسئله بسیار دردناک خواهد بود. بعد از جراحی، لخته خون به درستی شکل نخواهد گرفت. زمانی که لخته در جای خود نباشد استخوان زیرین به طور کامل نمایان می گردد.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته 1403 چقدر است؟

هزینه جراحی دندان عقل روی عصب وابسته به عوامل متنوعی است:

• محل قرارگیری دندان
  • کلینیک و تبحر پزشک
  • شرایط و وضعیت بیمار
  • نوع جراحی

سخن آخر

جراحی یا برداشتن دندان عقل در بی حسی، یکی از عمل های مهم دندان بشمار می رود که هر فردی معمولا در دهه دوم و سوم زندگی برای جراحی آن اقدام می کنند. جراحی دندان عقل نهفته روی عصب یکی از دقیق ترین عمل ها می باشد که بهتر است برای انجام آن به کلینیک های معتبر مراجعه نمایید.