شکستگی کاسه چشم

صدمات به جمجمه می‌تواند با شکستگی استخوان‌هایی که مدار را تشکیل می‌دهند – حفره‌ای که کره چشم در آن قرار دارد، همراه باشد. اگر شما یا فرزندتان آسیب دیدید که منجر به کبودی زیر چشم شد، مهم است که به موقع با یک متخصص تماس بگیرید تا تشخیص دهد که آیا شکستگی وجود دارد یا خیر. این مهم است زیرا شکستگی دیواره مداری می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایند مرتبط با اختلال عملکرد بینایی شود.

کاسه چشم داراى هفت استخوان مختلف است . برخى ضخیم هستند و برخى نازک . در واقع نازکترین استخوان بدن ،دیواره داخلى کاسه چشم را تشکیل مى دهد . کاسه چشم داراى چهار دیواره مى باشد که در مجاورت سه دیواره ان به جز دیواره خارجى، فضاى سینوسهاى بینى قرار دارد . دیواره خارجى کاملا ضخیم مى باشد و در فضاى کنار ان یکى از عضلات جونده قرار دارد.ضربه هایى که به صورت وارد مى شوند، مى توانند به فضاى حدقه و یا کره چشم نیز اصابت کنند و به شکل مستقیم یا غیر مستقیم باعث شکستگى کاسه چشم شوند.

دو الگوى کلى در شکستن کاسه چشم وجود دارد ، در یک مورد صرفا دیواره ها دچار شکستگى شوند و لبه هاى استخوانى حدقه سالم بماند که دراین حالت ،نازکترین استخوانها یعنى دیواره داخلى و کف حدقه مى شکند و فضاى حدقه به سینوسها راه پیدا مى کند . حالت دوم اینکه شکستگى کاسه چشم قسمتى از شکستگیهاى گسترده تر صورت باشد و همزمان لبه هاى حدقه نیز دچار شکستگى شوند.

عوارض شکستگی کاسه چشم چیست؟

شکستگی های متوسط و شدید میتواند عوارض زیبایی و عملکردی زیادی در پی داشته باشد از جمله این عوارض شامل:

  • ناقرینگی در دو چشم و صورت که میتواند به صورت فرو رفتگی چشم به داخل، افتادگی چشم به سمت پایین باشد.
  • ایجاد دو بینی در دید مستقیم یا هنگام نگاه کردن به اطراف که می تواند به دلیل آسیب عصب به دنبال ضربه یا آسیب به عضلات حرکت دهنده چشم باشد.
  • عدم امکان حرکت دادن چشم به یک یا چند جهت که ممکن است به دلیل آسیب عصب حرکتی یا گیر افتادن عضلات حرکت دهنده چشم بین قطعات استخوانی شکسته باشد.
  • تورم و کبودی بسیار شدید اطراف چشم به طوری که باعث بسته شدن کامل چشم شود که علت آن نازکی و سست بودن بافتهای اطراف چشم میباشد که باعث شده به سرعت تورم در اطراف چشم پراکنده شود.
  • عدم توانایی در بالا بردن چشم به دلیل گیر کردن عضلات بین قطعات شکستگی

تشخیص شکستگی کاسه چشم چیست؟

در موارد شدید شکستگی اربیت تشخیص با معاینه کلنیکی نیز مشخص خواهد شد زیرا باعث ناقرینگی چشم ها خواهد شد.

درمان شکستگی کاسه چشم چیست؟

در موارد خفیف شکستگی کاسه چشم که عارضه زیبایی و عملکردی برای فرد ایجاد نشده هیچ درمان جراحی انجام نمیشود. طبق مطالعات و تحقیقات انجام گرفته اگر وسعت شکستگی کاسه چشم کمتر از ۱ سانتی متر مربع باشد یا میزان فرو رفتن چشم کمتر از ۲  میلی متر باشد نیازی به جراحی نمی باشد و استخوان کاسه چشم به طور خود به خود ترمیم می شود.

در مواردی که شکستگی کاسه چشم باعث ایجاد تغییرات ظاهری، عدم امکان حرکت دادن چشم  شده حتما جراحی لازم است. معمولا در مواردی که شکستگی کاسه چشم بزرگتر از ۱ سانتی مربع باشد باعث عوارض بالا خواهد شد. در چنین شرایطی جراحی جهت ترمیم شکستگی کاسه چشم لازم می باشد.

عوارض جراحی کاسه چشم چیست؟

  • احتمال باقی ماندن دوبینی برای مدت طولانی بعد از جراحی کاسه چشم وجود دارد
  • باقی ماندن مختصر اثر برش روی پوست صورت که با استفاده از پمادهای مخصوص تا حدود زیادی اثر آن از بین خواهد رفت
  • تورم و کبودی تا چند هفته بعد از جراحی وجود دارد
  • باقی ماندن ناقرینگی در پلک و چشم: باید در نظر داشت که در شکستگی های شدید که کاسه چشم به شدت تخریب شده هیچگاه با استفاده از جراحی امکان ایجاد قرینگی ۱۰۰ درصد وجود ندارد.

مهم‌ترین اقدام درمان شکستگی کاسه چشم در زمان مناسب است؟

برای جلوگیری از ایجاد اسکار و افزایش میزان موفقیت این روش، شکستگی اوربیتال فوران باید حداکثر 2 هفته پس از وقوع تروما ترمیم شود. در برخی موارد، جراح ممکن است نتواند فوراً محل را ترمیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی