درمان عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل می‌تواند دردناک و جدی باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

عفونت دندان عقل یا پری‌ کرونیت دندان عقل می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث التهاب لثه‌های نزدیک به دندان عقل شود.

کسانی که این مشکل را دارند ممکن است درد، مزه‌های نامطلوب در دهان، تورم غدد لنفاوی و حتی در موارد شدیدتر تورم فک، لپ و گردن را تجربه کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، عفونت ‌های دندان عقل ممکن است بر اثر گیر افتادن این دندان در زیر لثه به وقوع بپیوندد.

برخی عفونت‌ها نیز به دلیل تمیز نکردن کامل دندان‌ های عقب رخ می دهند؛ زیرا تمیز نمودن دندان های عقب سخت تر از دندان های جلویی است.

اگرچه وجود عفونت در دندان عقل می تواند دردناک باشد، اما مراجعه به دندانپزشک می تواند به تسکین این درد کمک بسیاری کند.

علائم و نشانه‌های مهم عفونت دندان عقل

تشخیص به موقع عفونت دندان عقل می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری و کاهش ریسک تورم غدد لنفاوی نقش اساسی داشته باشد. عفونت دندان عقل می‌تواند با مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های متفاوت بروز پیدا کند.

 در اینجا به برخی از شایع‌ترین نشانه‌های عفونت دندان عقل و ارتباط آن با غدد لنفاوی اشاره می‌شود:

  1. درد شدید در ناحیه دندان عقل: این درد می‌تواند به دندان‌های مجاور، فک، گوش، و حتی گردن نیز گسترش یابد.
  2. تورم و قرمزی لثه‌ها: تورم در ناحیه اطراف دندان عقل که می‌تواند نشانه‌ای از التهاب و عفونت باشد.
  3. ترشح چرک از اطراف دندان عقل: وجود چرک نشان‌دهنده عفونت فعال و نیاز به درمان فوری است.
  4. بوی بد دهان: ایجاد بوی نامطبوع از دهان می‌تواند نتیجه تجمع باکتری‌ها و عفونت باشد.
  5. دشواری در باز کردن دهان: عفونت ممکن است باعث التهاب و تورم به حدی شود که فرد دچار مشکل در باز کردن دهان گردد.
  6. تورم غدد لنفاوی زیر فک و گردن: این نشانه می‌تواند نشان‌دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت باشد و اغلب با احساس درد همراه است.

تورم غدد لنفاوی می‌تواند هشداری باشد که بدن به کمک نیاز دارد تا از گسترش عفونت جلوگیری کند. شناسایی به موقع این علائم و مراجعه به دندانپزشک می‌تواند در درمان سریع و موثر عفونت و جلوگیری از بروز عوارض جدی‌تر کمک کند.

عفونت دندان عقل
عفونت دندان عقل

درمان‌های رایج برای عفونت دندان عقل عبارتند از:

  1. آنتی‌بیوتیک‌ها: پزشک یا دندان‌پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین، مترونیدازول یا کلیندامایسین را تجویز کند تا عفونت کنترل شود. این داروها باید به صورت کامل مصرف شوند، حتی اگر علائم بهبود یابند.

 

  1. مسکن‌ها: برای کاهش درد و تورم، ممکن است داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن) یا پاراستامول توصیه شود.

 

  1. شستشوی دهان: استفاده از محلول آب نمک یا دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده می‌تواند به کاهش تورم و تمیز نگه داشتن محل عفونت کمک کند.

 

  1. تخلیه‌ی عفونت: در صورتی که آبسه یا عفونت شدیدتر باشد، دندان‌پزشک ممکن است نیاز به تخلیه‌ی عفونت از طریق جراحی داشته باشد.

 

  1. کشیدن دندان عقل: اگر دندان عقل مشکل‌ساز شده و به صورت مکرر عفونت می‌کند، ممکن است دندان‌پزشک توصیه کند که دندان را بکشید.

 

  1. استراحت و مایعات: استراحت کافی و مصرف مایعات به مقدار کافی نیز به بهبود کمک می‌کند.

جراحی عفونت دندان عقل

اگر به عمل جراحی نیاز بود باید قبل از آن؛ یک جلسه درباره مشکلات سلامتی، حساسیت‌های موجود و داروهایی که بیمار مصرف می‌کند؛ گفتگو کرد تا مشکلی حین عمل ایجاد نشود.

جراحی عفونت دندان عقل حدود 45 دقیقه به طول می‌انجامد که در این زمان می‌‌توان از عمل بی‌ حسی موضعی، بی هوشی ملایم یا آرام‌ بخشی و بیهوشی عمومی استفاده کرد.

در این نوع عمل جراحی دندانپزشک برشی در خط لثه به وجود می ‌آورد تا لثه متورم شده به کنار برود تا دندان عقل و استخوان دیده شود و بتوان بخشی از آن که مانع از رشد کامل دندان عقل شده را از بین برد؛ پس از آن دندان را تکه تکه کرده تا به راحتی خارج شود و بیمار اذیت نشود.

پس از خروج تمامی قسمت‌های باقی مانده باید بخش برش داده شده را بخیه زد و یک گاز استریل گذاشت تا خون‌ریزی نکند.

پس از عمل نیز بیمار باید مراقبت‌هایی را انجام دهد تا زخم به طور کامل بهبود یابد، به عنوان مثال باید تا دو روز از غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی و ماست استفاده کرد تا فشار زیادی به زخم وارد نشود؛ همچنین باید تا یک هفته به کمک آب و نمک؛ دهان را شستشو داد تا باکتری‌های درون دهان از بین بروند.

برای مشاهده‌ی ویدئو رضایت و نمونه کارهای دکتر شهاب الدین عزیزی ، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پیشگیری و راهکارهای مراقبت از دندان عقل

  1. بهداشت دهان و دندان: استفاده منظم از مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن دقیق دندان‌ها و لثه‌ها، به ویژه در اطراف دندان‌های عقل که دسترسی به آن‌ها دشوارتر است، ضروری است. این کار می‌تواند به حذف پلاک و جلوگیری از تجمع باکتری‌ها کمک کند.
  2. استفاده از دهان‌شویه آنتی‌باکتریال: دهان‌شویه‌های آنتی‌باکتریال می‌توانند به کاهش باکتری‌های موجود در دهان کمک کنند و از عفونت دندان عقل پیشگیری نمایند.
  3. معاینات دوره‌ای دندانپزشکی: مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات دوره‌ای اهمیت زیادی دارد. دندانپزشک می‌تواند به موقع علائم اولیه مشکلات دندان عقل را تشخیص دهد و در صورت نیاز، اقدامات پیشگیرانه را توصیه کند.
  4. تغذیه سالم: یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، می‌تواند به تقویت سلامت دهان و دندان کمک کند و به پیشگیری از عفونت کمک نماید.
  5. پرهیز از عادت‌های مضر: عادت‌هایی مانند استفاده از دهان برای باز کردن بطری‌ها یا شکستن اشیاء سخت با دندان می‌تواند به دندان‌ها و به ویژه دندان‌های عقل آسیب بزند و خطر عفونت را افزایش دهد.
  6. بررسی امکان کشیدن دندان عقل: در برخی موارد، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت و تورم غدد لنفاوی مرتبط با دندان عقل، کشیدن دندان عقل است. دندانپزشک می‌تواند توصیه‌هایی بر اساس وضعیت خاص دهان و دندان شما ارائه دهد.

با پیروی از این راهکارها، نه تنها می‌توانید به حفظ سلامت دندان‌های عقل خود کمک کنید بلکه از عفونت‌های احتمالی و تورم غدد لنفاوی نیز پیشگیری می‌نمایید.


سخن پایانی:

در آخر باید گفت که اگر دچار بیماری عفونت دندان عقل شدید، با بروز هر کدام از علائم ابتدا باید تا 2 روز از آب گرم و نمک استفاده کنید؛ اما اگر علائم آن به طول انجامید و پیشرفت کرد؛ باید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.

مهم است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما ارزیابی شود و درمان مناسب انجام گیرد. عفونت‌های دندان عقل در صورت عدم درمان مناسب می‌توانند به مشکلات جدی‌تری منجر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی