سرما خوردگی بعد از عمل بینی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افرادی که عمل بینی انجام می دهند با آن روبرو می شوند، سرماخوردگی است. سرماخوردگی بعد از جراحی بینی توسط یکسری مراقبت ها بهبود می یابد و انجام دادن آن ها موجب می شود که فرد بهتر بتواند شرایط سرماخوردگی را بگذراند .

هیچ زمانی بدتر از روز‌های اولیه نقاهت بعد از رینوپلاستی برای سرماخوردگی نیست.  اما این مسئله بسیار معمول است. علت این امر را میتوان اینگونه شرح داد که سیستم ایمنی بدن پس از یک عمل تهاجمی، ضعیف شده و مستعد ابتلا به بیماری می‌باشد. سرماخوردگی در این دوران ممکن است شما را وحشت‌زده و دچار استرس کند. این امرمیتواند نتایج بهبودی را تا حدی تحت تأثیر قرار ‌دهد. جای نگرانی نیست.

عوارض سرما خوردگی بعد از عمل بینی

ابتلا به سرماخوردگی بعد از جراحی رینوپلاستی بدترین زمان ممکن است، اما متاسفانه به دلیل ضعیف سیستم ایمنی بدن، برخی از افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همان طور که می دانید، تورم یکی از عوارض جانبی طبیعی در جراحی بینی است. در چنین حالتی اگر فرد دچار سرماخوردگی شود، التهاب و تورم در بافت ها افزایش یافته و گرفتگی بینی ایجاد می شود. کشیدگی، مالش و فشار به بینی در اثر تخلیه مخاط بینی می تواند بر روی بخیه ها و فرم بینی تاثیر بگذارد. همچنین دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی بیمار را افزایش دهد.

اگر بعد از جراحی بینی سرما بخورم چیکار کنم؟

پزشک جراح بینی خود را مطلع کنید. قبل از صحبت با جراح خود از خوردن داروهای سرماخوردگی بدون نسخه خودداری کنید. شما که نمی خواهید دارویی مصرف کنید، که روند بهبودی را مختل کند. برخی از داروهای سرماخوردگی حاوی ایبوپروفن هستند و این داروی ایده آلی برای مصرف پس از جراحی نیست. جراح شما ممکن است توصیه هایی داشته باشد یا پیشنهاد کند که یک اسپری بینی نمکی را برای کمک به رفع احتقان امتحان کنید.

علامت اصلی هر سرماخوردگی احتقان بینی است که در اثر افزایش ترشح مخاط و تورم بافت های داخلی ایجاد می شود. در دوران نقاهت پس از جراحی بینی، توصیه می شود در هوای تمیز و مرطوب نفس بکشید.

بینی را مالش ندهید یا باد نکنید

به احتمال زیاد جراح بینی به شما هشدار داده است، که بینی خود را باد نکنید یا بینی خود را نمالید. این می تواند به برش های در حال بهبود آسیب برساند. اگر آبریزش بینی دارید، به آرامی آن را با دستمالی نرم تمیز کنید. ممکن است پزشک به شما آنتی هیستامین را توصیه کند، اما به یاد داشته باشید به هیچ عنوان سرخود دارو مصرف نکنید .همچنین اگر سرما باعث ایجاد احساس خارش در بینی می شود، نمی توانید بینی را مالش دهید.

هنگام دمیدن در بینی، هوای داخل بینی تحت فشار قرار می گیرد. این می تواند منجر به پارگی بافت و جابجایی غضروف می شود.

اگر بیمار بعد از جراحی بینی در طول سرما، نوک یا سوراخ های بینی را فشرده و فشار دهد، ممکن است تغییر شکل های نامطلوب ایجاد شود. به دلیل جابجایی عروق، گردش خون در بافت ها بدتر می شود و روند بهبودی کند می شود.

به آرامی عطسه و سرفه کنید

متأسفانه، عطسه با سرماخوردگی همراه است. عطسه و سرفه بعد از جراحی بینی می تواند باعث پارگی بخیه ها و افتادگی نوک بینی شود. اگر نمی توانید جلوی عطسه را بگیرید، دهان خود را باز کنید تا نیروی عطسه به مجرای بینی محدود نشود.

استراحت کافی داشته باشید

بدن شما در حال بهبودی پس از جراحی است، و اکنون یک ویروس نیز وجود دارد که باید با آن مبارزه کند. مطمئن شوید که استراحت بیشتری می کنید. برای کمک به جلوگیری از تورم بیش از حد، هنگام خوابیدن دو بالش در زیر سر خود قرار دهید.

افزایش مصرف مایعات

مصرف مایعات خود را افزایش دهید. نوشیدن مقدار زیادی چای گیاهی یا بدون کافئین، آب و آب میوه طبیعی می تواند به شل شدن مخاط در حفره سینوس شما کمک کند. اطمینان حاصل کنید، که نوشیدنی ها کافئین دار نیستند. نوشیدنی های کافئین دار آب بدن شما را کم می کنند و ممکن است سرماخوردگی شما را بدتر کند.

مصرف سوپ

جراح پلاستیک شما ممکن است رژیم غذایی نرم را برای چند روز پس از جراحی بینی شما توصیه کند. سوپ مرغ یکی از بهترین غذاهایی است که در دوران نقاهت باید مصرف کنید. سوپ نه تنها به تخلیه مخاط کمک می کند، بلکه خواص ضد التهابی نیز دارد. برای جلوگیری از تورم بیشتر بینی، میزان نمک موجود در سوپ خود را به حداقل برسانید.

آبریزش بینی بعد از عمل جراحی خطرناک است؟

سرماخوردگی بعد از عمل بینی می‌تواند موجب آبریزش بینی شما شود. به همین ترتیب، خونریزی نیز ممکن است رخ دهد. برای بهبود سریع و مطمئن میزان و مدت خونریزی و ترشح باید کنترل شود ترشحات بعد از جراحی بینی تا حدودی طبیعی است. با این حال، بیماران باید از حرکات و ضربه‌های بیش از حد محافظت شوند تا جریان آن افزایش نیابد. آبریزش بینی وضعیتی است که می‌تواند در بیماران مختلف متفاوت باشد و ممکن است در هر بیمار دیده نشود. با این حال، باید انتظار داشت که جریان برای یک دوره زمانی مشخص بیشتر جریان داشته باشد. سرماخوردگی در هفته اول بعد از جراحی می‌تواند به افزایش میزان و مدت آن کمک کند.

به طور کلی تداوم ترشحات در ۶ ماهه اول جزو اثرات طبیعی عمل است. باید انتظار داشت ترشحات با مخلوط شدن با خون رقیق و آب به تدریج از بین برود. برای رفع ترشحات طبیعی هیچ داروی خاصی وجود ندارد اما اگ به دلیل سرماخوردگی میزان آن افزایش یابد می‌توانید با داروهای ضد حساسیت میزان آن را کاهش دهید. در هر صورت باید از وارد کردن فشار، مالش و ضربه به بینی خود خودداری کنید.

هنگام سرماخوردگی بعد از عمل بینی چه کار ممنوع است؟

موارد زیر برای عدم پارگی بخیه‌ها داخلی، تغییر شکل سوراخ‌های بینی، بال‌ها و کل بینی در هنگام سرماخوردگی پس از جراحی بینی ممنوع است:

  • باد کردن شدید بینی
  • فشار دادن سوراخ‌های بینی
  • عطسه کردن با دهان بسته
  • مسدود کردن نوک بینی

هنگام نفس کشیدن شدید، هوا در داخل بینی تحت فشار قرار می‌گیرد. این می‌تواند منجر به پارگی بافت و جابجایی غضروف شود. اگر بیمار بعد از جراحی بینی در طول سرما، نوک یا سوراخ‌های بینی را فشرده و فشار دهد، ممکن است تغییر شکل‌های نامطلوب ایجاد شود. به دلیل جابجایی عروق، گردش خون در بافت‌ها مختل می‌شود و روند بهبودی کند می‌شود. بنابراین هر لمسی باید سبک و ضعیف باشد.


سخن پایانی

برخی بیماریها مانند سرماخوردگی در هر شرایطی ممکن است رخ دهد. عطسه، آبریزش بینی و مواردی از این دست، از عوارض سرماخوردگی می باشند. در حالت معمول این علایم مشکل زیادی برای فرد ندارند.

مشکل زمانی است که فرد جراحی بینی انجام داده باشد و نباید به دماغ خود دست بزند. در کل هر گونه فشار و ضربه به بینی پس از رینوپلاستی، میتواند نتایج منفی به همراه داشته باشد. در صورتی که بعد از عمل جراحی بینی سرما خوردید، در اولین گام با پزشکتان تماس بگیرید. پزشکتان می تواند بهترین کمک را به شما کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با وب سایت دکتر شهاب الدین عزیزی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی