سوالات رایج درباره جراحی بینی

هر فردی که قصد انجام جراحی رینوپلاستی را داشته باشد احتمالاً سوالاتی ذهن اش را درگیر می کنند. ما در ادامه قصد داریم به سوالات متداول که برای متقاضیان جراحی بینی برای قبل و بعد از جراحی بینی پیش می آید اشاره ای داشته باشیم.

عمل بینی شامل رنج بسیاری از اعمال جراحی است اما اطلاعاتی که قصد داریم در اختیار شما قرار دهیم در مورد عمل زیبایی بینی یا جراحی زیبایی بینی است. معمولاً عمل زیبایی بینی به جهت اصلاح یک یا چند تا از موارد زیر انجام می‌شود:

  • کوچک کردن بینی
  • بزرگ کردن بینی
  • جراحی انحراف بینی
  • برداشتن پلیپ بینی
  • برداشتن قوز بینی
  • پهن بودن بینی
  • عمل بینی گوشتی
  • عمل بینی استخوانی
  • کوچک کردن سوراخ‌های بینی
  • قرینه کردن سوراخ‌های بینی
  • تغییر زاویه بینی نسبت به لب بالا
  • اصلاح فرورفتگی‌های بینی در اثر ضربه

افرادی که تصمیم به جراحی بینی می‌گیرند با فکر زیباتر شدن و تغییر واضح در چهره‌شان زیر تیغ جراحی می‌روند و اگر نتیجه عکس انتظارشان باشد به طبع حال خوبی نخواهند داشت.

بنابراین هراندازه قبل از تصمیم به عمل بینی اطلاعات بیشتری کسب کنید به نفع شما خواهد بود و می‌توانید با یک تصمیم‌گیری صحیح عواقب بد احتمالی را کاهش دهید.

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی یا همان جراحی بینی یک عمل جراحی است که برای تغییر ظاهر و شکل بینی و بهبود عملکرد و ساختار بینی به دلیل نقص های مادرزادی یا آسیب، انجام می گیرد.

آیا بیمه برای رینوپلاستی پرداخت می شود؟

در صورتی که جز جراحی زیبایی محسوب شود بیمه تعلق نمی گیرد اما در صورتی که به صورت درمانی باشد بیمه برای جراحی بینی تعلق می گیرد .

آیا در جراحی بینی خطر وجود دارد؟

همه جراحی ها دارای خطر  هستند. خوشبختانه، خطرات رینوپلاستی کم است و عوارض نادر است. پزشک قبل از عمل به شما درباره ریسک ها و مزایای جراحی توضیح می دهد.

از چه سنی می‌توان عمل زیبایی بینی انجام داد؟

به‌طور نسبی در خانم‌ها بعد از سن 17 سالگی و در آقایان بعد از سن 18 سالگی می‌توان عمل زیبایی بینی را انجام داد.

اما گاهی اوقات استثنائاتی وجود دارد که در افرادی که حدوداً 16 ساله هستند و با دفورمیتی و انحراف شدید بینی همراه هستند می‌شود عمل زیبایی بینی و عمل انحراف بینی را با همدیگر انجام داد به شرطی که جراحی زیبایی بینی تغییرات محدودی نیاز داشته باشد و نیاز به دست‌کاری شدید نباشد.

هزینه جراحی بینی چقدر است؟

همان طور که احتمالاً می دانید هزینه جراحی بینی در شهر ها و کشور های مختلف تفاوت زیادی دارد. از سوی دیگر هزینه های جراحی بینی معمولاً تحت پوشش سازمان بیمه قرار نمی گیرد زیرا این جراحی در اغلب موارد به قصد زیبایی انجام می گیرد و ضرورتی ندارد. ولی در موارد درمانی می توان بخشی از هزینه های جراحی را از بیمه گرفت. در این مورد بهتر است که سوالات خود را از بیمه مورد نظرتان بپرسید.

آیا صورت من کبود خواهد شد ؟

کبودی غیرعادی است. اگر شما کبودی جزئی دارید، معمولا یک هفته یا بیشتر طول می کشد.

آیا می توان بعد از جراحی از تامپون استفاده نکرد؟

در ابتدا لازم است درباره نقش تامپون بعد از جراحی بینی توضیحاتی ارائه کنیم . بعد از جراحی بینی تامپون به منظور پیشگیری از خونریزی بینی بعد از جراحی داخل بینی قرا داده میشود. همچنین به دلیل آسیب پذیری بینی پس از جراحی قرار دادن تامپون در بینی مفید است و از تغییر شکل بینی در این زمان پیشگیری میکند. به علاوه در محکم شدن تیغه بینی هم موثر است.

بنا بر این استفاده از تامپون بعد از جراحی مفید است. در گذشته تامپون ها اندازه بزرگ تری داشتند و برای خارج کردن ان  از بینی فرد دردی را متحمل میشد اما امروزه اندازه تامپون ها بسیار کاهش یافته است خارج کردن آن ها درد زیادی ندارد. با این حال برخی جراحان از تامپون استفاده نمی کنند

بعد از جراحی زیبایی بینی جلوی عطسه‌مان را بگیریم بهتر است یا عطسه کنیم؟

به‌سختی می‌شود جلوی عطسه کردن را گرفت ولی می‌شود شدت عطسه را با کم کردن مقدار هوای دم و بازدم کاهش داد و برای جلوگیری از برگشت فشار ناگهانی به داخل بینی بهتر است با دهان باز و بدون اینکه با دست‌ها جلوی بینی را بگیریم عطسه شود تا فشار به داخل بینی برگشت داده نشود.

آیا بعد از جراحی بینی آلرژی تشدید می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر دلیل محکمی برای این موضوع وجود ندارد و به نوعی جراحی بینی با حساسیت تداخل ندارد. بعد از جراحی بینی حساسیت های فصلی و آبریزش بینی به همان روال سابق خواهد بود. اما در برخی موارد ممکن است بعد از جراحی آبریزش بینی کمتر یا بیشتر شود.

چه مدت پس از عمل زیبایی بینی می‌توانیم ورزش را شروع کنیم؟

طبق تجربه شخصی خودم به بیماران توصیه می‌کنم دو هفته بعد از جراحی بینی، حرکات کششی که جریان خون عضلات و تاندون‌ها را افزایش می‌دهند شروع شود و بعد از سه هفته می‌توانند شروع به پیاده‌روی‌های سریع کنند و یا استخر بروند.

بعد از یک ماه می‌توانند روی تردمیل بدوند. ولی ورزش‌هایی مثل بدن‌سازی که نیاز به لیفتینگ و وزنه‌برداری دارد بهتر است که بعد از دو ماه نیم تا سه ماه انجام شود. همچنین ورزش‌های ایروبیک می‌توانند یک ماه الی یک ماه و نیم بعد از عمل بینی شروع شوند.

آیا کاهش حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی طبیعی است؟

تا چند روز پس از عمل بینی به دلیل وجود اسپینینت داخل بینی، حس بویایی کاهش می یابد اما با برداشتن آن برطرف می شود.

در برخی از مواقع که بیمار از قبل از عمل بینی، مبتلا به رینیت یا التهاب مخاط بینی است تا مدتی بعد از عمل ممکن است به دلیل رینیت واکنشی دچار کاهش یا تغییر حس بویایی شود.

ولی اگر حس بویایی بطور کامل و دائمی از بین برود ناشی از شکستگی صفحه غربالی قائده جمجمه و صدمه به پیاز بویایی است که در اثر تکنیک نادرست عمل رینوپلاستی بوجود می آید.

در صورتی می توانید شاهد نتیجه جراحی بینی خوب باشید که موارد زیر را رعایت کنید :

  • بهتر است در انتخاب جراح بینی خوب دقت کنید
  • در صورت هر گونه سابقه ی پزشکی یا مشکل خاصی با جراح خود درمیان بگذارید .
  • مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار الزامی است
  • به هنگام تغذیه از غذاهای پر ادویه مصرف نکنید
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید
  • ورزش های سبک انجام دهید
  • چسب زدن را فراموش نکنید زیرا چسب در کاهش زود تر ورم بینی بسیار کمک کننده است .
  • صبور باشید شما می توانید بعد از 6 ماه نتیجه بینی خود را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی