عفونت صورت بعد از تزریق ژل

تزریق ژل فیلر یکی از روش‌های متداول جوان‌سازی پوست در عصر امروز به شمار می‌رود. امروزه لب‌های برجسته یکی از خواسته‌های بانوان به شمار می‌رود که دوست دارند لب‌هایشان به‌صورت برجسته جلوه کند و به این منظور از عمل زیبایی تزریق ژل فیلر استفاده می‌کنند. البته تزریق فیلر تنها مختص لب‌ها نبوده و به تمام نواحی قابل تزریق صورت شامل می‌شود. ازآنجایی‌که در این روش نیز به‌وسیله سوزن سوراخ‌هایی را بر روی پوست و لب ایجاد می‌کنند، همین امر موجب می‌شود تا روزنه‌های ایجاد شده بر روی پوست، پس از مدتی دچار عفونت پوستی شدید یا خفیف شود و اگر پس از گذشت چند روز تا چند هفته متوجه ورم، کبودی و مواردی مشابه شدید، به پزشک معالج خود مراجعه کنید و مراتب را به وی توضیح داده و جهت درمان از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده استفاده نمایید.

تزریق ژل یک عمل جراحی متداول است. از آنجا که در این روش صورت شما را با سوزن سوراخ می کنند، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد. این عفونت ممکن است یک تا دو روز پس از درمان ظاهر شود، و حتی ممکن است تا دو هفته طول بکشد. اگر پس از تزریق دچار عفونت شدید به پزشک مراجعه کنید، آنتی بیوتیک مصرف کنید و از زخم مراقبت کنید.

علت عفونت لب بعد از تزریق ژل

همان‌طور که گفتیم بعد از تزریق ژل فیلر ممکن است در ناحیه تزریق عفونت‌هایی بعد از گذشت چند روز مشاهده شود. به برخی از این دلایل در قسمت زیر اشاره می‌کنیم.

۱- انجام عمل تزریق ژل لب را به افرادی غیرحرفه‌ای سپرده باشید که هیچ سررشته‌ای در این حوزه ندارند و راجع به نحوه تزریق اصولی آن اطلاعاتی ندارند.

۲- بعد از تزریق چند روز نیاز است که از محل تزریق مراقبت کنید که در صورت عدم رعایت آن، دچار عفونت خواهید شد.

۳- مراجعه به سالن‌های آرایشی و غیرمعتبر جهت انجام تزریق ژل.

۴- استفاده از ژل‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد جهت برجسته‌کردن لب‌ها به‌وسیلهٔ فیلر.

۵- استفاده از سوزن‌های غیر استریل برای تزریق که موجبات عفونت را فراهم می‌آورد.

۶- عدم شستن دست‌ها و استریل کردن آنها از آلودگی و سپس لمس محل تزریق توسط دست‌های آلوده.

۷- استعمال دخانیات پس از چند روز از تزریق ژل که عامل انتقال باکتری بشمار می‌رود.

۸- استفاده از رژ لب‌های غیراستاندارد و تاریخ گذشته.

اگر هر یک از این موارد گفته شده را تجربه کرده‌اید و پس از آن شاهد بروز کبودی و یا قرمزی بر روی لب‌هایتان شده‌اید. بی‌شک بدانید که علائم عفونت بروز کرده است. بروز کبودی جزئی و پس از تزریق ژل و فیلر عامل طبیعی به شمار می‌رود. اما اگر پس از گذشت چند روز همچنان این کبودی ادامه‌دار باشد. این یک امر طبیعی نیست و باید از طریق پزشک معالج خود مراتب آن را پیگیری کنید.

علائم عفونت را شناسایی کنید.

شما باید پوست خود را برای وجود هر نشانه ای از عفونت پس از تزریق ژل بررسی کنید. به هرگونه درد یا حساسیت همراه با پوست گرم و تورم در نزدیکی محل تزریق توجه کنید. بررسی کنید که آیا ناحیه ای متفاوت از سایر نواحی که تحت درمان قرار گرفته اند به نظر می رسد یا خیر. یک ناحیه آلوده ممکن است آبسه یا جوش پر شده از چرک داشته باشد. به علاوه عفونت می تواند با تب و قرمزی نیز شناسایی شود.

مراقبت های پوستی بعد از  تزریق ژل

بلافاصله بعد از تزریق ژل باید مواردی را رعایت کنید که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از قرارگیری در معرض آفتاب به صورت مستقیم پرهیز کنید. علی الخصوص برای ۲۴ ساعت اول سعی کنید در ساعات گرم روز در خانه بمانید.
  • از مصر ف لوازم آرایش و هر گونه کرم در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق خودداری کنید.
  • شستشوی صورت با آب داغ پرهیز کنید.
  • از مالش مستقیم پوست در ساعات اولیه بعد از تزریق بپرهیزید.
  • برای کاهش تورم و قرمزی از کمپرس سرد استفاده کنید اما از قرار دادن مستتقیم یخ بر روی پوست صورت خودداری کنید.

درمان عفونت

1- آنتی بیوتیک بخورید.

اگر پس از تزریق ژل دچار عفونت شدید، پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای درمان عفونت های ناشی از تزریق ژل به کار می روند، دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. ممکن است مصرف آنها را تا ۶ هفته تجویز کند.

2هیالورونیداز مصرف کنید.

این دارو معمولاً در کنار آنتی بیوتیک تجویز می شود. هیالورونیداز به انحلال ژل اسید هیالورونیک که ممکن است مسدود شده یا داخل ناحیه آلوده باشد کمک می کند.

  • برخی افراد نسبت به هیالورنیداز حساسیت دارند، بنابراین ابتدا آن را روی دستان خود تست کنید.

3آنتی بیوتیک تزریق کنید.

برای عفونت های شدید تر، پزشک ممکن است به مناطق آلوده آنتی بیوتیک تزریق کند. این تزریق احتمال دارد تا ۳ مرتبه انجام شود. باید بین اولین و دومین تزریق، ۱ هفته و بین تزریق دوم و سوم باید ۲هفته فاصله زمانی وجود داشته باشد.

4تخلیه ناحیه عفونی

ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که شما باید ژلی که به صورتتان تزریق شده یا هرگونه چرک عفونی را تخلیه کنید. این کار به پاک شدن منافذ پوست شما از آلودگی کمک می کند و در این صورت عفونت بهبود پیدا می کند. این کار در مطب پزشک انجام می شود.

5قبل از تزریق آنتی بیوتیک مصرف کنید.

یکی از راه هایی که به جلوگیری از عفونت کمک می کند این است که قبل از تزریق، درمان عفونت های بالقوه را شروع کنید. اگر شما استفاده از آنتی بیوتیک را قبل از تزریق ژل آغاز کنید، می تواند به پیشگیری از هرگونه عفونتی که پس از تزریق رخ می دهد کمک کند.

  • قبل از تزریق با پزشک خود در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری مشورت کنید.

6اگر عارضه پوستی دارید از تزریق ژل خودداری کنید

عارضه های خاص شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت پس از تزریق قرار می دهد. اگر در حال حاضر اطراف صورت خود عفونت دارید، از جمله جوش یا حساسیت، نباید ژل تزریق کنید. همچنین افراد مبتلا به درماتیت نیز نباید تزریق انجام دهند. اگر در بینی یا دهان عفونت داشته باشید، مانند سینوزیت، بیماری پریودنتال (عفونت و التهاب لثه)، عفونت گلو، یا آبسه نباید این درمان را دریافت کنید.

  • به عنوان مثال، افراد مبتلا به ویروس هرپس، ویروس پاپیلومای انسانی، ایمپتیگو (زرد زخم)، مولوسکوم کانتوژیوزوم (زگیل آبکی) یا عفونت های قارچی در نزدیکی محل تحت درمان، نباید تزریق انجام دهند.

7ناحیه عفونی را تمیز نگه دارید.

اگر عفونت منجر به زخم های باز روی صورت شما شود،  باید آن را مانند یک زخم درمان کنید. برای کمک به جلوگیری از ورود باکتری به زخم، ناحیه عفونی را هر روز با آب گرم بشویید. این کار از تجمع کثیفی و چرک در زخم جلوگیری کرده و به بهبود آن کمک می کند.

در مورد بهترین درمان برای ناحیه عفونی با پزشکتان مشورت کنید و در صورت نبودن مشکل از پاک کننده ملایم یا صابون ضدباکتری استفاده کنید.

8پماد بمالید.

برای مرطوب نگه داشتن زخم، لایه نازکی از ژل پترولیوم را روی ناحیه قرار دهید. این کار به بهبود سریع تر، کاهش پوسته پوسته شدن و کاهش اثر زخم کمک می کند. شما می توانید این ژل را با انگشتان تمیز یا پنبه روی ناحیه عفونی بمالید.

9زخم را با گاز استریل بپوشانید.

اگر زخم شما بزرگ بوده و هنوز قسمت هایی از آن باز است، بهتر است آن را با گاز استریل پانسمان کنید. گاز استریل را روی قسمت باز بگذارید و با نوار کاغذی آن را بچسبانید. بعد از اینکه زخم شروع به بهبود کرد می توانید پانسمان را باز کنید.

سخن پایانی

تزریق ژل فیلر به لب یا صورت می‌تواند یکی از بهترین روش‌های به‌روز در جوان‌سازی و برجسته ساختن صورت یا لب‌های شما باشد. به شرطی که این عمل در کلینیک‌های تخصصی و توسط پزشک معالج متخصص انجام شود. درصورتی‌که عمل تزریق ژل به‌صورت نادرست و ناصحیح و توسط کادر غیر مجرب انجام شود، ممکن است عفونت‌های ناشی از آن جبران‌ناپذیر بوده و خطراتی را با خود به همراه داشته باشد. عفونت‌های ناشی از تزریق ژل را جدی بگیرید و در کلینیک‌های معتبر این عمل را به‌صورت اصولی انجام داده و نکات بهداشتی را رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی