نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

پس از انجام عمل، بینی در دوران بازسازی و بهبود قرار خواهد گرفت. خوابیدن به شیوه صحیح و مناسب باعث کاهش فشار و تنش های ایجاد شده بر روی این عضو می شود. این اقدام نه تنها به بهبود زودتر و بهتر شدن نتایج کمک می کند، بلکه  از ایجاد مشکلات جدید نیز جلوگیری می نماید. در ادامه به بررسی روش ها و نکاتی که باید در نحوه خوابیدن پس از عمل بینی مد نظر داشته باشید، بپردازیم.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید پس از عمل بینی برای بدن خود انجام دهید، استراحت کافی است. شاید ساده به‌نظر برسد اما بعد از جراحی بینی خوابیدن کار آسانی نخواهد بود. افرادی که عمل زیبایی بینی انجام داده‌اند خوب می‌دانند نحوه خوابیدن پس از عمل بینی قسمت مهمی از نتایج این جراحی است.

بینی پس از جراحی بسیار حساس و ظریف می‌شود که مراقبت از آن در برابر آسیب‌های احتمالی مخصوصا موقع خواب ضروری است.

چرا طرز خوابیدن بعد از عمل بینی مفید و حائز اهمیت است؟

همانطور که می دانید خواب موجب می شود نگرانی و اضطراب از انسان دور شود. هم چنین به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از آنجایی که بعد از عمل جراحی بینی بدن نیاز به ترمیم و بازسازی بافت های برش خورده دارد. استراحت کردن و خوابیدن می تواند به عنوان یک داروی مقوی عمل کند و تاثیر بسزایی در روند بهبودی فرد بر جای بگذارد.

زمانی که انسان به خواب می رود جریان خون در رگ ها بیشتر می شود و به بافت ها و عضلات بیشتر خون رسانی می شود. این خون های اضافی موجب افزایش سطج اکسیژن و مواد مغزی شده است در نهایت برای سلامتی و بهبودی بسیار مفید است.

بهترین حالت خوابیدن پس از عمل بینی

بهترین حالت برای خوابیدن و استراحت کردن بعد از جراحی بینی در تهران این است که بیماران سعی کنند به پشت بخوابند و سر خود را کمی بالاتر نگه دارند. شاید این روش خوابیدن، وضعیت راحتی برای خیلی از افراد نباشد اما نقش مهمی در کاهش تورم پس از عمل و جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در مجرای بینی دارد.

  • برای کاهش فشار بر روی بینی، از بالش‌های نرم استفاده کنید. استفاده از بالش گردن، فشار روی صورت را کاهش دهند، به این ترتیب زمانی که صورت خود را روی بالش می گذارید، نگرانی در خصوص وارد شدن فشار از بین خواهد رفت.
  • پس از عمل بینی، ممکن است بینی و سایر بخش‌های صورت شما خشک شوند. استفاده از یک رطوبت‌دهنده هوا در اتاق خواب می‌تواند باعث حفظ رطوبت مناسب و کاهش خسکی بینی در حین خواب شود.
  • در مدت بهبودی پس از عمل بینی، بهتر است از خوابیدن به روی شکم و فشار دادن بینی به بالش خودداری کنید. چرا که ممکن است به جراحی و ترمیم بینی آسیب برساند و تاخیر در بهبودی ایجاد کند. اگر معمولا روی شکم می خوابید، باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. اما توصیه نمی شود.
  • پزشک شما ممکن است دستورات و راهنمایی‌های خاصی را درباره خوابیدن بعد از عمل بینی بدهد. حتما این دستورات را رعایت کرده و هر گونه سوال یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

مهمترین نکته این است که با پزشک خود درباره راهنمایی‌های خوابیدن پس از عمل بینی خود مشورت کنید. هر فرد و هر عمل بینی ممکن است شرایط خاص خود را داشته باشد. به این ترتیب از درست ترین مراقبت ها درخصوص نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی مطلع خواهید شد.

تنها یا با فاصله از دیگران بخوابید

مهم ترین توصیه جراح بینی تهران بعد از انجام رینوپلاستی به بیمار خود ، جلوگیری از اصابت ضربه به بینی می باشد. احتمال ایجاد چنین اتفاقی در زمان خواب بسیار بالا است. از همین رو توصیه می شود تا تلاش کنید تا چند هفته بعد از درمان از هر گونه ضربه به بینی خود ، دور بمانید. از آنجایی که هیچ کس در زمان خواب بر روی حرکاتی که انجام می دهد تسلطی ندارد بهتر است حدالامکان به تنهایی بخوابید یا فاصله خود را با فردی که برای مراقبت از شما آمده است بسیار زیاد کنید. در این صورت می توان از حرکات ناگهانی در زمان خواب و وارد شدن ضربه به بینی و آسیب دیدن آن جلوگیری کرد.

به هیچ عنوان بر روی شکم نخوابید

حتما در جلسات مشاوره قبل از عمل زیبایی بینی پزشک به شما خواهد گفت که خوابیدن بعد از عمل بینی بر روی شکم باعث وارد شدن فشار بسیار زیاد به بینی می شود. در این صورت غضروف های جدید که در حال بازسازی هستند دچار صدمه خواهند شد. از همین رو توصیه می شود تا یک ماه بعد از انجام عمل رینوپلاستی بر روی شکم نخوابید یا صورت خود را بر روی بالشت قرار ندهید.

از تکان دادن سر و بینی به شدت بپرهیزید

این نکته بسیار مهم است که سرتان به شدت و حتی بسیار آرام تکان ندهید یا خم نکنید. در این صورت بینی شما تحت تاثیر قرار نمی گیرد و احتمال درد ، تورم یا کبودی به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. زیرا تکان دادن بینی به خصوص در زمان خواب و استراحت می تواند منجر به آسیب دیدگی نتیجه عمل زیبایی بینی و کند شدن فرایند بهبودی ناشی از بروز التهاب بعد از عمل شود. به همین منظور بهتر است به تمامی نکات مراقبتی عمل کنید.

بعد از عمل بینی به پهلو نخوابید
بعد از عمل بینی به پهلو نخوابید

چند وقت بعد از جراحی بینی میتوان به پهلو خوابید؟

یکی دیگر از موضوعاتی که بعد از عمل باید به آن توجه کرد این است که چند وقت بعد از جراحی بینی میتوان به پهلو خوابید؟ تا چند هفته پس از عمل بینی، خوابیدن به پهلو به عنوان یک گزینه، محدودیت دارد. هفته اول پس از جراحی به عنوان دوره ای حیاتی برای بهبود عمل بینی شما محسوب می شود. در این مدت، با وجود استفاده از پانسمان و آتل گچی، نیاز به مراعات خاصی در خصوص نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی وجود دارد. به عنوان مثال؛ در روزهای اولیه پس از عمل بینی، بهتر است از حرکات فراوان گردن، چرخش سر  و نگه داشتن گردن به سمت پایین، خودداری کنید.

برای جلوگیری از حرکات اضافی در حین خواب، می توانید از چند بالش در اطراف صورت استفاده کنید تا سر خود را در وضعیت ثابتی نگه دارید. پس از گذشت دو هفته اول، به تدریج با پیشرفت بهبودی، می توانید به آرامی چرخش سر را تجربه کنید. با این حال، باید به یاد داشته باشید که نحوه خوابیدن شما تا یک ماه پس از عمل بینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند بر نتیجه نهایی جراحی تأثیر گذار باشد.

اما به طور کلی بعد از ۲ ماه البته با کسب اجازه از پزشک خود می توانید، به پهلو بخوابید.

نکات مهم جهت خوابیدن به کمر پس از عمل بینی

جهت خوابیدن به کمر پس از عمل بینی باید نکاتی را رعایت کنید که شامل موارد زیر است:

  • اگر خوابیدن به پشت برای شما دشوار است و همیشه عادت داشته اید به پهلو و یا روی شکم بخوابید توصیه می‌شود از چند هفته پیش از جراحی خوابیدن روی کمر را امتحان کنید تا به این وضعیت عادت کنید و پس از جراحی با مشکل روبرو نشوید.
  • اگر به این وضعیت خوابیدن عادت ندارید و احتمال دارد در طی شب به پهلو بچرخید بهتر است در دو طرف بدن خود بالشت‌هایی را قرار دهید تا اگر ناخواسته به پهلو چرخیدید، بالشت‌ها مانع از چرخش بیش از حد شما بشوند.
  • جهت کاهش فشار به ناحیه‌ی کمر می‌توانید یک بالشت زیر زانو خود قرار دهید.

مزایای خوابیدن به پشت پس از عمل بینی

از مزایای خوابیدن به پشت پس از عمل بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از برخورد تصادفی بینی با بالشت جلوگیری می‌شود.
  • احتمال برخورد اتفاقی بینی با دست‌ها کاهش می‌یابد.
صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی
صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

چگونه بعد از عمل بینی صحیح بخوابیم؟

برای اجتناب از خوابیدن به روی شکم اگر نمی توانید نحوه و اصول صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی را رعایت کنید، نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

  • استفاده از بالش و ست خواب مناسب
  • استفاده از یک بالش کمکی و تثبیت آن در موقعیت مناسب به شکلی که بتوانید به روی شکم بخوابید
  • استفاده از ماسک و وسایل کمکی مناسب (البته ممکن است استفاده از آن کمی اذیت کننده باشد. به همین دلیل به طور معمول توصیه نمی شود. )

در روز های ابتدایی بعد از جراحی ممکن است به دلیل گرفتگی بینی نتوانید عمیق بخوابید. به همین دلیل رعایت موقعیت مناسب برای شما آسان خواهد بود. اما در روز های آتی که رو به بهبودی می روید، بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید و تا زمان بهبودی نسبی رعایت کنید. سعی کنید در ساعات مختلفی از روز استراحت کنید تا قرار گرفتن در یک موقعیت برای مدت طولانی برای شما خسته کننده نباشد.

طاق باز خوابیدن بعد عمل بینی

طاق باز خوابیدن بعد از عمل بینی بسیار حائز اهمیت است. بهترین حالت برای نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی، خوابیدن به صورت حالت طاق باز است. در این حالت، سر با زاویه ای تقریباً ۴۵ درجه به طرف عقب و کمی بالاتر از سطح بدن قرار می گیرد. این روش نه تنها احساس راحتی در حین خواب برای شما فراهم می کند، بلکه از خطرات و آسیب های احتمالی پس از جراحی بینی، نیز از شما محافظت می کند.

برای راحتی بیشتر، می توانید چند بالش را روی یکدیگر گذاشته و زیر سرتان قرار دهید تا سر به زاویه مطلوب برسد. این اقدام نه تنها به جلوگیری از فشار زیاد بر روی ناحیه بینی کمک می کند، بلکه به بهبود عمل جراحی نیز کمک می کند.

حرکات ناگهانی یا فشار زیاد بر روی ناحیه جراحی شده، حتما باید اجتناب کرد تا  بهبودی سریع تر و بدون عوارضی را تجربه نمایید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که محل خواب شما بسیار راحت بوده و سرشار از آرامش باشد.

در نظر داشته باشید که پس از عمل جراحی بینی، حواستان به نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی باید بیشتر باشد. از خوابیدن روی شکم، پرهیز کنید، زیرا انجام این کار ممکن است خطرات زیادی برای بینی تازه جراحی شده شما، ایجاد کند.

خوابیدن به صورتی که بینی تحت فشار قرار نگیرد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خوابیدن روی صورت ممکن است باعث افزایش فشار و آسیب به بینی شود. به همین دلیل است که پزشکان پس از عمل جراحی بینی، توصیه می کنند که در زمان خواب، از وضعیت خوابیدن روی شکم یا حتی روی پهلو خودداری کنید.

آیا پس از جراحی بینی می‌توانم روی شکم بخوابم؟

خوابیدن روی شکم پس از عمل بینی کاملاُ ممنوع است. این وضعیت می‌تواند فشار زیادی به بینی وارد نماید و همچنین احتمال ضربه و آسیب به بینی و اختلال در نتایج جراحی را به شدت افزایش می‌دهد بنابراین تا زمانی که پزشک اجازه نداده است نباید در هنگام خواب به سمت شکم بچرخید.


کلام آخر

عمل رینوپلاستی با وجود اینکه در میان خانم ها و آقایان بسیار رایج است به هیچ عنوان جراحی سختی نیست ولی در صورت عدم رعایت برخی از نکات می تواند بسیار آسیب پذیر باشد پس از وارد شدن هر نوع آسیب یا لطمه ای به بینی جراحی شده به خصوص در زمان خواب و استراحت خودداری کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از جراحی خود دریافت کنید.

1 دیدگاه در “نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

  1. خیلی راضی ام از عمل بینی وپلکم واقعا دکتر عزیزی سپاسگزارم ازتون پنجه طلای بخدا دمتون گرم ازخدا براتون آسایش وآرامش خواستارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی