شکستگی گونه

شکستگی گونه یکی از آسیب‌های صورت است که هم در ظاهر شخص و هم در سلامتی او تأثیر دارد.

اسکلت انسان یک چارچوب پیچیده است که ساختار و پشتیبانی از بدن ما را فراهم می‌کند. در حالی که برای مقاومت در برابر نیروهای خارجی طراحی شده است، حوادث یا جراحات گاهی اوقات می‌توانند منجر به شکستگی در استخوان‌ها شوند. یکی از این آسیب‌هایی که ممکن است رخ دهد، شکستگی استخوان گونه است که می‌تواند تاثیرات عملکردی و زیبایی داشته باشد.

استخوان صورت به دلایل متعددی از جمله تصادف ، انجام ورزش های رزمی و غیره ممکن است دچار شکستگی شود، این افراد برای درمان شکستگی های استخوان صورت بهتر است به بهترین جراح فک و صورت در تهران مراجعه کنند تا با بررسی دقیق و انتخاب روشی مناسب درمان شوند.

تشخیص شکستگی گونه با علائم پنهان مانند گونه صاف، ورم، کبودی یا درد در این ناحیه می باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات آسیب فقط به استخوان گونه محدود نمی شود، بلکه بر روی اجزای صورت اطراف استخوان گونه مانند چشم ها تأثیر می گذارد. گونه های شما بخشی از حدقه چشم شما هستند و حفره چشم شما را حمایت و محافظت می کند. از این جهت در صورت بروز هر گونه آسیب دیدگی به این استخوان ها باید بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید تا آسیب به درستی تشخیص و در اسرع وقت درمان شود. تجویز درمان صحیح پس از شکستگی استخوان گونه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تشخیص شکستگی گونه چگونه است؟

استخوان‌های گونه که به عنوان استخوان های مالار یا استخوان های زیگوماتیک نیز شناخته می‌شوند، نقشی حیاتی در یکپارچگی ساختاری صورت ما دارند. متأسفانه شکستگی در این استخوان ها غیرمعمول نیست و می‌تواند به دلایل مختلفی مانند آسیب های ورزشی، تصادفات یا درگیری های فیزیکی ایجاد شود.

در بسیاری از موارد مانند تصادفات، نزاع و سقوط از ارتفاع به ناحیه استخوان گونه ضربه وارد می شود. برای تشخیص اینکه شکستگی گونه ایجاد شده یا نه باید به علائم زیر توجه کرد:

  • وجود پله استخوانی در ناحیه زیر چشم در لمس دقیق.
  • کبودی و تورم شدید اطراف چشم. معمولا به علت این مشکل چشم ها بسته می گردد.
  • گز گز ناحیه گونه، بینی، دندان های فوقانی.
  • کرخ شدن ناحیه گونه، بینی، دندان های فوقانی که به دلیل آسیب اعصاب ناحیه می باشد.
  • تغییرات در بینایی مثل دوبینی.
  • محدودیت در حرکات چشم.
  • کاهش دید و بینایی .
  • کاهش برجستگی و فرو رفتگی در ناحیه گونه.
  • کبودی و خون مردگی داخل دهان در ناحیه مجاور دندان های فوقانی.
  • کاهش میزان باز شدن دهان که می تواند نشان دهنده شکستگی قوس گونه باشد.
  • بی حسی ناحیه گونه، بینی، دندان های فوقانی.

تشخیص دقیق شکستگی گونه و تخمین میزان شکستگی به وسیله سی تی اسکن مشخص خواهد شد.

انواع شکستگی از نظر ظاهر

شکستگی های استخوان صورت را از نظر ظاهری ، می توان به دو دسته تقسیم کرد ؛ شکستگی بسته و شکستگی باز. در شکستگی بسته ، هیچ گونه زخم یا نشانه ای در سطح خارجی ناحیه شکسته شده ، دیده نمی شود ، در واقع می توان گفت پوست آن ناحیه پاره نمی شود ؛ در حالی که در شکستگی باز ، پوست آن ناحیه آسیب دیده و بریده یا پاره پاره می شود ؛ در این نوع از شکستگی استخوان ، احتمال عفونت بیشتر بوده و نسبت به شکستگی بسته ، خطرناک تر نیز می باشد.

علائم شکستگی گونه
علائم شکستگی گونه

چه مدت بعد از شکستگی گونه به پزشک مراجعه کنیم؟

لازم است بلافاصله بعد از آسیب رسیدن به گونه بیمار توسط پزشک معاینه شود. برخی از شکستگی‌ها جزئی هستند و به راحتی درمان می‌شوند. اما شکستگی‌های پیچیده ممکن است صدمات جبران ناپذیری ایجاد کنند و حتی در زیبایی ظاهری فرد نیز تأثیر بگذارند.

اعصاب و ماهیچه‌هایی که نزدیک به استخوان های صورت شما قرار دارند‌، مسئول احساسات و حرکات چشم هستند. این عضلات و اعصاب نزدیک استخوان های صورت قرار دارند. صورت نیز به مغز و سیستم عصبی مرکزی نزدیک است. بنابراین شکستگی گونه ممکن است منجر به آسیب رسیدن به اعصاب جمجمه و چشم شود. البته این موضوع به نوع و محل شکستگی بستگی دارد. شکستگی در نزدیکی گودی چشم مشکلات بینایی را نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین مراجعه به پزشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهمیت بسیاری دارد.

شایع ترین علائم شکستگی گونه ها

یکی از شایع ترین علائم شکستگی در استخوان های گونه، صاف شدن گونه است. چون در این شرایط احتمال خارج شدن استخوان از موقعیت اصلی آن وجود دارد. حتی ممکن است گونه ها به درستی بالا نروند. گاهی اوقات گونه به جای صاف بودن، کج یا افتاده به نظر می رسد. در این شرایط می توان شکستگی را با جراحی و توسط پزشک متخصص جراحی فک و صورت اصلاح کرد که در آن جراح یک صفحه را گونه شکسته شده قرار می دهد تا آن را محکم نگهدارد.

با این حال، همه شکستگی در گونه ها با علائم ظاهری مشخص نمی شوند. حتی ممکن است گونه با شکستگی هنوز هم کاملا ظاهر طبیعی داشته باشد. درد، تورم و کبودی استخوان گونه می تواند از علائم شکستگی استخوان باشد که این موارد باید در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی شوند.

در برخی موارد، شکستگی استخوان گونه بر موقعیت چشم فرد تأثیر می گذارد. اگر در صورت شکستگی گونه، استخوان چشم آسیب ببیند، ممکن است چشم دیگر به درستی بالا نرود و حرکت مناسبی نداشته باشد. این وضعیت معمولاً با تجمع خون و کبودی در ناحیه دچار آسیب دیدگی همراه است. بینایی فرد نیز ممکن است تحت تأثیر زخم قرار گیرد. برای مثال، دوبینی یا تاری دید گزارش می شود.

در برخی موارد شکستگی گونه می تواند با بروز علائم دیگری مانند شکستگی در کاسه چشم یا خونریزی در داخل یا اطراف چشم همراه باشد. این شرایط گاهی اوقات می تواند منجر به نابینایی یا کاهش بینایی شود.

روش‌های درمان شکستگی گونه

پزشک ممکن است داروهای تسکین دهنده درد و همچنین استروئیدهای خوراکی برای تسکین تورم تجویز کند. این داروها اولین مواردی هستند که برای درمان تجویز می‌شوند. اگر خطر عفونت نیز زیاد باشد، پزشک آنتی بیوتیک هم تجویز می‌کند.

متد درمانی به محل و میزان آسیب بستگی دارد. هدف اصلی از درمان شکستگی گونه، بازیابی ظاهر و عملکرد طبیعی مناطق آسیب دیده است. نکته مهم این است که شرایطی مانند انسداد مجاری تنفسی، مشکلات قلبی عروقی یا آسیب های مغزی و سیستم عصبی ناشی از شکستگی باید بلافاصله درمان شوند.

جراحی شکستگی گونه چگونه است؟

جراحی شکستگی گونه تحت بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می شود. جراحی با توجه به شدت شکستگی ممکن است ۲۰ دقیقه تا چند ساعت باشد و بیمار ممکن است فردای روز عمل ترخیص شود یا نیاز به چند روز بستری داشته باشد.

معمولا برای جااندازی استخوان گونه با یک برش در داخل دهان استخوان گونه با وسایل مخصوص جا انداخته میشود. در صورت لزوم با کمک پلیت استخوان گونه در محل مناسب فیکس می شود. لازم نیست پیچ و پلیت ها پس از عمل خارج شوند اما اگر بیمار اصرار داشته باشد می توان حدود شش ماه بعد یک جراحی دیگر جهت خارج کردن پلیت ها و پیچ ها انجام داد. گاهی به دلیل جابجایی زیاد استخوان گونه لازم است برش کوچکی در ناحیه زیر ابرو یا زیر پلک داده شود که معمولا جای زخم آن باقی نمی ماند.

عوارض شکستگی گونه چیست؟

  • مهمترین عارضه شکستگی گونه ایجاد مشکلات بینایی مثل دو بینی، کاهش بینایی و محدودیت حرکات چشم می باشد که گاهی دائمی و گاهی موقتی است و به همین دلیل ویزیت چشم پزشک الزامی است.
  • عارضه مهم دیگر ایجاد مشکلات زیبایی مثل ناقرینگی صورت، کاهش برجستگی گونه، افزایش یا کاهش عرض صورت و ناقرینگی در چشم ها می باشد.
  • یکی دیگر از عوارض احتمالی شکستگی گونه تداخل با باز شدن دهان می باشد که می تواند موقتی یا دائم باشد.
  • عارضه دیگر که اغلب موقتی است ایجاد بی حسی در ناحیه گونه، بینی و دندان های فک بالا می باشد که به دلیل آسیب به عصب حسی آن ناحیه ایجاد می شود.

چه مدت طول می کشد تا استخوان گونه شکسته بهبود یابد؟

زمان بهبودی شکستگی استخوان گونه به شدت و پیچیدگی آسیب شما و اینکه آیا به درمان و جراحی نیاز دارید یا نه، بستگی دارد. با این شرایط، هر تورم و کبودی باید طی ۲ تا ۳ هفته پس از حادثه ای که نیاز به جراحی صورت دارد، از بین برود.

صورت شما همچنان ممکن است بی حس شود زیرا اعصاب حسی تحت تاثیر منفی قرار می گیرند. از آنجایی که بافت نرم، پوست و استخوان‌ها کبود، متورم و آسیب دیده‌اند، این می‌تواند منجر به ناراحتی کوتاه‌مدت و همچنین تغییر حس شود.

با این حال، اگر آسیب شما بسیار شدید بود، ممکن است هرگز احساس کامل در صورت خود را به دست نیاورید یا چندین ماه طول بکشد تا بی حسی از بین برود. همچنین ممکن است “اعصاب حرکتی” شما دچار آسیب دیدگی باشد.

آیا شکسته شدن گونه در افراد مسن نیاز به درمان دارد؟

در افراد کهنسال با توجه به اینکه زیبایی اهمیت کمتری دارد معمولا تا حد امکان از انجام جراحی های غیر اورژانسی پرهیز می شود. بنابراین معمولا جراحی برای شکسته شدن گونه در افراد پیر و سالخورده انجام نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btnپشتیبانی پشتیبانی پشتیبانی